Powered By Blogger

Saturday 28 February 2015

How to make Tteobeokki (Korean Food) Cara mudah Cik Dila

Assalammualaikum awak , awak , awak semuaaa …




Apa khabar ? lama ya tak berblog saya ni . Fuh2 . kesian blog berhabuk .
Alhamdulillah , hari ni dah kali ketiga saya Berjaya buat Tteobeokki  (Korean Food) .
Jyeahh !




Kali ni saya mau kongsi untuk kamu semua , cara simple untuk buat tteobeokki . Resepinya saya cari melalui En.Google  dan saya olah sedikit .




Okay , takmau cakap panjang .  Let’s start with the Ingredients that we need .



Jeng , jeng , jeng ! tu diaaa ! awal2 lagi dah buat gambar untuk memudahkan urusan . cewahhh …


1.      Kek Beras
2.      Ikan Bilis
3.      Daun Bawang
4.      Bawang Merah dan Putih



1.      Kicap
2.      Cili pes
3.      Gula
4.      Sesame oil
5.      Tepung sirap

*Tepung sirap adalah tepung jagung yang dah dicampurkan air *


Okay , dah ? sebelum jauh sangat , saya nak bagitau yang kek beras tu , ada jual di supermarket . saya dah cari dan dah jumpa . tapi , yang saya jumpa tak halal . mungkin ada yang halal tapi saya kot yang tak pandai cari . jadi , kek beras tu , saya buat sendiri melalui eksperimen sendiri . kalau korang pandai buat sendiri , yah silakan . tapi cara saya simple ja .
like this : Tepung beras ,tambah air dan gula (kalau nak manis letak gula , nak masin letak garam , nak kosong , jangan letak apa2) ,  uli dia sampailah jadi doh , then potong kan panjang2 dan rebus . (ini style saya lah )




Ini yang dah direbus dan menjadi Kek beras . saya rebuskan ja sekali dengan Ikan bilis tu , sebab nanti ikan bilis tu nak direbus jugak J




Saya rasa kamu semua dah clear pasal kek beras tu kan ?
Now , kita gerak kepada sos .


Kicap , cili pes , gula , sesame oil , Tepung sirap , daun bawang , bawang ,
Semua bahan2 sos tu kamu campur ja dalam  mangkuk . lepas tu , toskan kek beras dan ikan bilis tu dan masukkan sekali dalam mangkuk . campurkan semua sampai sebati . Siap ! senang kan ?
Kalau kamu nak lebih sodap , kamu tambah lah Fish ball kah , Fish cake kah , Meat ball kah ,
Ikut suka lidah kita ya ?






Entri kali ni saya dedikasikan kepada semua Silent Readers di sini . Haha ><
Especilally ,  Zanna dan Dyna . Entri ni untuk kamu ya . rasanya sini lagi detail sayangss ..

That’s all for today , harapnya kamu semua faham dan Selamat Mencuba comel2 dan hensem2 sekalian !

Assalammualaikum J

1 comment: